Dear Data

Graphic Matters 
De Italiaanse Giorgia Lupi en de Amerikaanse Stefanie Posavec ontmoetten elkaar voor het eerst tijdens een design festival. De onderlinge klik leidde tot de belofte om contact te houden. Niet via email, maar ouderwets als penvriendinnen. Elke week stuurden ze elkaar een postkaart vanuit hun woonplaatsen New York en London.

ledere week werd een nieuw onderwerp gekozen om te verbeelden in een handgetekende datavisualisatie. De uitdaging zat niet alleen in de visualisatie, maar ook in het bepalen van het onderwerp en het verzamelen van data. Het tellen van allerlei zaken werd een dagelijks ritueel, van dieren in het wild, afgeluisterde gesprekken, de eigen garderobes en boekenplanken tot gevoelens en nieuwe contacten. Alles kan gemeten en in beeld gebracht worden.





datavisualisatie
als liefdesbrief
De 104 postkaarten laten niet alleen een artistieke ontwikkeling zien, maar ook de bloei van hun vriendschap. Her en der zijn notities toegevoegd, zoals over de keer dat ze elkaar weer ontmoetten en samen een lezing gaven. Na de lezing ontstond er een lange rij fans die een drankje aanboden, in de hoop opgenomen te worden in een visualisatie.

Dear Data is persoonlijk portret dat afwijkt van het beeld dat Quantified Self apps van de mens genereren. Giorgia en Stefanie werden er niet efficiënter of fitter van, maar kwamen beter in contact met zichzelf en anderen. Treffend voorbeeld is de week waarin ze liefdevolle en irritante momenten met hun geliefden visualiseren; datavisualisatie als liefdesbrief, poëtischer kan het niet.

De originele kaarten zijn opgenomen in de collectie van MoMA.





Status
Tijdelijke tentoonstelling

Oppervlakte
49m2

Opdrachtgever
Graphic Matters

Realisatie
2019

Ruimtelijk ontwerp
TIESENCOO

Productiebegeleiding
TIESENCOO

Bouw
Noest