AEKI

KOP

 
AEKI is een anagram van de naam IKEA, de welbekende Zweedse meubelfabrikant. De marketing van dit bedrijf in combinatie met de inrichtingsfilosofie (leefomgevingen) en haar catalogus vormde de inspiratie voor dit concept.

Deze presentatie is geen standaard tentoonstelling, de expositieruimte van KOP is tijdens AEKI volledig ingericht als huis. De diverse ruimtes krijgen ieder hun eigen huiselijke functie. Het interieur van dit nieuwe KOPhuis is echter niet alledaags. De geselecteerde expertimentele ontwerpen en de functionele kunst vertellen samen een uniek verhaal. Bezoekers hebben hierdoor het idee dat ze in de actieve belevingswereld van iemand anders stappen. De aanwezigheid van suppoosten, in de rol van de bewoners, versterken dit gevoel. Het lijkt alsof de bezoeker zich op privaatterrein begeeft.




experimenteel
ontwerp en
functionele kunst
Het werk staat niet op sokkels, de bezoekers mogen alle meubels en objecten ervaren. Bij het gebruik van de meubelen en objecten stellen de bezoekers zich voortdurend vragen over de functie en hun eigen positie ten opzichte van de meubelen, maar zeker ook tegenover de bewoners van het KOPhuis. De grens van privé en openbaarheid vervaagt. Het ontdekken van een andere wereld: van bekijken en bekeken worden (vicieus voyeurisme).

AEKI - Experimenteel ontwerp en functionele kunst, ISBN 9789086900381





Status
Tijdelijke tentoonstelling

Oppervlakte
300m2

Opdrachtgever
KOP

Realisatie
2006

Curator
Dennis Elbers, TIESENCOO, Darlaine Heitinga

Grafisch ontwerp
Rob van Hoesel

Productie
Dennis Elbers, TIESENCOO, Darlaine Heitinga